Planking – kuchařská technika o které jste dosud nevědeli

0
185

Planking je technika vaření, grilování nebo jiné tepelné přípravy jídla na kousku tvrdého dřeva. Povrch jídla se dotýká dřeva a vytahuje z něj přirozené chuťové a aromatické složky. O původu přípravy pokrmu na dřevě, anglicky planking, se i dosud vedou dohady. Nejčastější zmínkou jsou domorodí Američané žijící na severozápadě Tichomoří, kteří si s oblibou na otevřeném ohni připravovali vařeného lososa na velkých kusech červeného cedru. Jelikož je nepotřebné při této technice používat jakýkoliv olej, máslo nebo tuk a jídlo se vaří na přírodním a velmi k suroviné šetrným způsobem, jde o velmi zdravé vaření, které navíc skvěle a netradičně chutí.

Tato metoda se samozřejmě s postupem času zmodernizovala a plankování může probíhat i v pohodlí domova. Venku na grilu, uvnitř v troubě nebo dokonce v mikrovlnce. Dřeva do pece jsou tlustší, větší a rovněž dražší než desky na gril. Dřevo nevybírejte jen podle toho, zda ho budete používat na grilu nebo v troubě. Uvažujte i nad tím, jaké pokrmy budete “plankovat”. Nejčastěji se na plankování používá víceúčelový obdélníkový plát dřeva délky 35 centimetrů a šířky necelých 20 centimetrů. Kromě něj najdete na trhu oválné, čtyřúhelníkové a individuálně tvarované velikosti. Některé desky obsahují i kůru, která kromě estetického efektu dodává jídlu i další úroveň chuti. Výběr je ovšem na samotném zákazníkovi.

Pokud jste šikovní a máte dostatek dřeva, tento „kuchařský nástroj“ si můžete vyrobit i sami. Používejte pouze přírodní a nezpracovaná dřeva. Před použitím je třeba jej dokonale obrousit, abyste se vyhnuli nežádoucím třískám, které by mohly znehodnotit výsledné jídlo. Důležitým faktorem je i druh dřeva. Každý je totiž odlišný a dodává jídlu jinou chuťovou složku. Na ryby je nejlepší cedr a olše, kuřecí a vepřové bude chutnat nejlépe na středně aromatických dřevech jako je javor, jabloň, orechovec. Nakonec, hovězí a zvěřina si mohou dovolit aromatičtější dřevo ze stromů jako dub a bílý ořech. Každé dřevo ze zmíněných stromů má svou charakteristiku, aroma a chuť. Výběr je jen na vás, můžete experimentovat, máte volné ruce. Cedr je kořeněný, aromatický, olše je zemitá a jemná, javor jemně sladistý, měkký, třešeň jemná s ovocnou příchutí, bílý ořech kouřový a pikantní.

„Plankovat“ se může opravdu všechno, od masa, ryb, přes zeleninu, až po sýry. Jak si připravit dřevo na plankování jídel? Před grilováním ho minimálně na půlhodinu namočte do vody, aby se předešlo zuhelnatění a shoření. Položte dřevo do plechu na pečení, zalijte ho vodou a zatížte těžším předmětem, aby bylo dřevo ponořené celé. Namísto plechu můžete použít pořádně vymytý a čistý kuchyňský dřez, vědro, dětskou vaničku. Tam pobude, dokud nebude dokonale nasáklé vodou. Někteří gurmáni používají místo vody jablečný džus, víno nebo směs vody, džusu a vína, aby dodaly jídlu ještě další chuťové rozměry.

V grilu si připravte nepřímý oheň s dvěma zónami – jedna zóna bude obsahovat více uhlí, bude silněji hořet a druhá méně. Desku dřeva si jemně nahřejte na přímém ohni s větší teplotou, dokud dřevo trochu nezčerná a nezačne kouřit. To trvá přibližně 5 minut. Potom desku převraťte, přesuňte na stranu s jemnějším ohněm, na zčernalou stranu položte pokrm a zakryjte pokličkou. Jídlo ani desku nemusíte přetáčet, překlápět nebo jakkoli vylepšovat. Nejvhodnější teplotou na plaňkováním je 180 až 210 ° C. Vždy mějte po ruce láhev s vodou, abyste pokapali, namočili dřevo, vždy když více zčerná nebo začne hořet. Pokud není deska příliš ohořelá nebo zničena, můžete ji použít znovu i několikrát. Jen ji důkladně opláchněte čistou vodou a vysušte. Neskladujte ji vlhkou, mohla by zplesnivět.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here