RAW Food

0
174

Stravování, stejně jako móda, podléhá současným trendům, které se zvyknou s menšími změnami opakovat. Stejně ani konzumace surové rostlinné a živočišné stravy není žádnou novinkou, avšak RAW ji posouvá na vyšší úroveň. Žijeme ve světě, kde mnozí z nás v časové tísni neřeší složení stravy, kterou do sebe rychle „naházejí“ a pak nespojují své stravovací zvyky se svými diagnózami. RAW FOOD (surová strava) je reakcí na současný převládající životní styl upozorňující na skutečnost, že změnou stravy můžeme výrazně ovlivnit kvalitu našeho zdraví.

Syrové a živé je lehce stravitelné a zdravéZákladem RAW je konzumování kvalitní syrové stravy, kde neodmyslitelně patří ovoce, zelenina, ořechy, obilniny, semínka (zejména naklíčené). Přestože převládá názor, že stoupenci RAW FOOD jsou automaticky vitariáni, životní styl ve znamení RAW nemusí být výhradně vegetariánský nebo veganský. Někteří přívrženci RAW stravy neopovrhnou potravinami jako jsou vejce, některé druhy ryb a masa, nebo nepasterizovanými a nehomogenizovanými mléčnými produkty. Je dokázáno, že při tepelné úpravě jídla nad 45 ° C například vařením, dušením nebo grilováním se snižuje obsah nutričních hodnot potravy, eliminují se enzymy a ze zásadotvorné potravy se stává kyselinotvorná. Při vaření je strava zbavena vody, dochází ke srážení bílkovin, které jsou následně pro organismus obtížně využitelné. Překyselený organismus má vysokou spotřebu vápníku, který pro navození rovnováhy odčerpává ze zubou a kostí. Tuky se po tepelné úpravě stávají karcinogenními, cukry těžko stravitelnými. Nestrávená strava ve střevech podléhá kvašení a hnilobnému rozkladu, zanáší trávicí trakt a vytváří prostředí pro výskyt plísní a nežádoucích mikroorganismů. Při preferování „živé“ potravy se do těla dostává maximální množství enzymů a vitamínů podporujících zdraví a samozřejmě trávení. Tělo se samo čistí, detoxikuje, zvyšuje se kvalita krve a obnovují se tělesné orgány.

pozitiva stRAWování

Syrová strava obsahuje všechny původní vitamíny a minerály, které jsou tepelnou úpravou eliminovány nebo modifikovány a zároveň v ní absentují chemikálie, konzervanty a jiné umělé „dochucovadla“. Rostliny obsahují přesně tolik enzymů, kolik je potřeba k jejich rozložení a strávení. Enzymy jsou zároveň katalyzátory všech procesů v lidském těle, zajišťují vstřebávání a využití vitaminů, minerálů a ostatních živin. Preferováním RAW stravy přirozeným způsobem upravíte svoji tělesnou váhu bez počítání kalorií, zvýší se kvalita vašich vlasů a pleti. Díky menší zátěži při trávení má tělo mnohem více energie, netrpí pálením žáhy a potřebuje méně spánku, přičemž člověk vstává odpočinutý a plný energie. Díky stRAWě omládne a zesílí celý organismus, nejen po fyzické, ale i po psychické stránce. Člověk reaguje ve stresových situacích mnohem klidnější, zachovává si jasnou, kreativní mysl a cítí se vyrovnaně.

Změna je život

Možná i vás upoutaly nespočetné pozitiva konzumace syrové stravy a rozhodli jste se, že od nynějška budete jíst už jen RAW. Ačkoliv se zdá, že jde „jen o syrové ovoce a zeleninu“, přechod na výhradně živou a zdravou stravu nemusí být vůbec lehký. Nejideálnějším řešením je postupně zvyšovat podíl RAW stravy v našem jídelníčku. Pokud byste chtěli ze dne na den přejít z vařené na čistě syrovou stravu, tělo by mohlo začít vykazovat znaky silného detoxu s nepříjemnými projevy jako bolest hlavy, akné, střídání nálad, únava apod. Jednotvárnosti se bát nemusíte, RAW umožňuje vytvářet pestrou škálu sytých jídel a to různými způsoby – mixováním, klíčením, sušením do 42 ° C, fermentací a pod. Mnohé na první pohled vypadají podobně jako jídla z tradiční kuchyně, avšak jsou mnohem zdravější.

Stinné stránky RAW

Z důvodu konzumace syrové stravy je třeba pečlivě dbát o hygienu při zpracování potravin, abychom předešli potravinové nákaze. Ačkoliv živá a čerstvá strava velmi prospěšná pro celý organismus, je nutné, aby každý, kdo se rozhodl pro 100% RAW potravu, věděl, kde najde a jaké účinky mají jednotlivé vitamíny a minerály. V případě, že se do RAW pustíte s vervou a zároveň bezhlavě, můžete své zdraví ohrozit nedostatkem některých vitamínů nebo minerálů. Převážně se jedná o vápník, železo, zinek, vitamin D a hlavně vitamin B12. Některé důležité látky se nacházejí zejména v masité stravě. RAW dieta se také nedoporučuje při problémech s trávicí soustavou.

Rovnováha jako ideál

Důkazem toho, že RAW strava není žádný výmysl současné doby, je publikace z roku 1984 „Raw Energy“ od Leslie Kenton. Avšak již v publikaci z konce 20. století autorka doporučuje, aby 75% našeho jídelníčku sestávalo ze syrové stravy a zbytek z vařených jídel. Takto prý předejdeme degenerativním onemocněním, zpomalíme proces stárnutí a zajistíme si emocionální rovnováhu. V současnosti nám odborníci doporučují, aby jídlo, které denně konzumujeme, sestávalo z 80% surové a z 20% tepelně upravené stravy. Je důležité, aby každý našel poměr, který mu nejvíce vyhovuje. Jedno je však jisté, tepelně zpracované plodiny, umělé chemikálie a konzervační látky ani z daleka nenahradí zdraví ukryté v syrovém ovoci a zelenině.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here