Seitan

0
138

V Japonsku pod pojmem Seitan, v Číně známý jako Kofu, v USA a v Evropě pšeničné maso nebo gluten je chutná náhrada masa, která dokáže obohatit a zlepšit vaše stravovací návyky.

Seitan obsahuje málo tuku, hodně bílkovin, ale hlavně texturu podobnou masu. Ocení ho nejen vegetariáni, ale i všichni, kteří mají v plánu zhubnout, snížit svou hladinu cholesterolu nebo ušetřit nějaké mince v obchodě.

Už tisíce let ho konzumují v Číně, Rusku, Japonsku, Koreji či na Středním východě. Z Čínské kuchyně jej můžete znát jako oblíbené „Jídlo Budhistů“, a to díky nepotvrzenému čínskému přesvědčení, že ho vynalezli buddhističtí mniši jako vegetariánskou náhradu masa. Seitan se vyrábí vymýváním škrobu z pšeničné mouky. Vzhledem a strukturou se podobá na maso, ale i na sóju, avšak je vyroben z obiloviny a obsahuje lepek. Proto není na rozdíl od sóji vhodný pro celiatiky a alergiky na pšenici. Obsahuje hodně bílkovin, množství minerálů a vitamínů. Označení seitan jako cesta vymytého od škrobu je trochu zavádějící. Pravý seitan se vyrábí vařením „cesta“ ve vývaru ze sójové omáčky shoyu, zázvoru a řas kombu. Avšak pojmenování seitan se ustálilo pro pšeničné maso jako takové a pro všechny recepty z něj uvařené, proto jej používáme I v tomto článku.

Pokud jste šikovným kuchařem nebo takového najdete, seitan si můžete vychutnat na množství způsobů. Je oblíbený zejména v Asii, kde ho konzumují celé generace rodin. Nemusíte se ovšem držet pouze čínských a asijských receptů, v nabídce jsou i mexické jídla jako fajita, můžete si ho osmahnout jako kuře, udělat na hovězí způsob, ze seitanu navaříte hrnec guláše, připravíte nepravé řízky, soté nebo karbanátky. Nahrazuje maso v tolika pokrmech, až se mu někteří vegetariáni vyhýbají s pocitem, že je příliš „masitý“.

Výroba glutenového masa je jednoduchá a navíc levná. Z kila mouky a vody vymíchejte tuhé těsto a nechte ho chvíli odpočívat. Potom těsto pod dostatečným množstvím tekoucí vlažné vody „vymývejte“ ze škrobu. Škrobovou vodu postupně vylévejte a těsto přestaňte vymývat, až když bude voda průzračná. Znamená to, že z mouky jste vyčistili všechen nebo alespoň většinu škrobu. Výsledné těsto, hladké a vláknité, můžete jej opracovávat jako maso nebo sójové kostky, vařit ho v sojové omáčce, pošírovať v kořeněné a bylinkové vodě, dusit v hrnci či troubě, péct, vařit, smažit, opékat, smažit ve fritéze. Uvaříte ho na mnoho způsobů, stačí si najít svůj oblíbený recept a vyměnit kuře, hovězí nebo vepřové za seitan. Při jisté míře šikovnosti z něj vykouzlíte párky i vánoční „uzené“.

Pro výrobu seitanu používejte bílou nebo celozrnnou mouku s vysokým obsahem škrobu. S lístkovým těstem se vám podaří upéct štrúdl, ale seitan určitě ne. Na trhu najdete i takzvanou „vitální glutenovou mouku“, která je sušená a neobsahuje škrob. Stačí do ní jen přidat vodu, uhníst těsto a péct, smažit, opékat, grilovat. Pokud nemáte na vlastní vymývání cesta čas, v obchodech najdete množství glutenových polotovarů a hotových jídel. Seitan koupíte přírodní, marinovaný nebo uzený. V Itálii najdete seitan dokonce jako přílohu na pizze. Pravdou nicméně je, že je podobně jako tofu nebo sója bez výraznější chuti, proto se doporučuje ho připravovat s bylinkami a kořením. Další nevýhodou je, že při vaření nepouští tuk, kterým by se dala zahustit a dochutit omáčka.

Seitan obsahuje obrovské množství bílkovin, zejména nerozpustný protein gluten, známý hlavně tím, že dělá chléb a pečivo pružným a nadýchaným. Seitan je bohatý v tradicích a ještě bohatší na živiny. Má více rostlinných bílkovin než tofu, poskytuje zdroj vitamínů skupiny B a minerály jako železo. Neobsahuje žádné nasycené tuky ani cholesterol. Sto gramů seitanu obsahuje 118 kalorií, 18 gramů bílkovin a méně než 1 gram nenasycených tuků. Samozřejmě, minimální obsah tuku se zvýší, když budete seitan smažit nebo opékat, a to o množství oleje nebo masti, která se během této přípravy vsákne. Zdroj bílkovin v seitane je třeba ovšem doplňovat i bílkovinami z mléčných výrobků a luštěnin, které poskytují jiný typ proteinů.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here